onsdag 18 mars 2009

Divas munvårtor = Papovavirus - Papillomvirus






Var i kontakt med veterinären idag som förklarade att det Diva har är en smittsam virussjukdom som orsakar dessa äckliga, grå, blomkålsliknande vårtor.

Med andra ord är det ingen bra idé för henne att leka med andra hundar så de blir smittade.
Det är enda nackdelen med att bo där det finns många lekkamrater till ens älskade vovve.
Man vet ju aldrig vem hon fått det ifrån. Hon leker med så många många och olika hundar hela dagarna.

När jag googlade runt så fick jag nästan bara utesltnade upp att hamstrar brukar få denna sjukdom.
Har jag missat något...har jag blivit lurad av uppfödaren att jag är pinscherägare när jag i själva verket går omkring med en hamster i koppel `????!!!!!

"Papovaviruset Virussjukdom som tillhör vårtfamiljen. Man vet inte hur det uppkommer eller vilka djur som blir smittade. Extremt smittsamt. Inkubationstiden är 5 veckor – 8,5 månad; unga djur (under 6 mån) går ofta hela inkubationstiden innan de uppvisar symptom, medan äldre visar det tidigare. Symptomen är vårtliknande bulor (tumörer) i ansikte och under huden i nacken, vanligast på äldre djur. Unga djur drabbas oftast av lymfkörteltumörer. Smittade djur tillverkar levande virus i njurarna under hela inkubationstiden som sprids genom urinen. Det finns inget botemedel. Denna sjukdom drabbar endast guldhamstrar. "






3 kommentarer:

Anonym sa...

hur har det gått för er? hur behandlades hon? min hund har nämligen precis samma sak =/

Maria sa...

Gick till veterinären och fick rekommendationer att hålla uppsikt över vårtorna i munnen. Man kan ta bort de vid besvär men annars mörknar o ruttnar de bort av sig själva
och faller av, vilket de gjorde på Diva.
Hoppas det blir smärtfritt för er också... ;))

madde sa...

hej min hund har fått det diva undrar hur dom gjorde tvättade du hennes mun eller ? mvh madde