onsdag 20 maj 2009

Då var det dags igen ! Bomb i huset mittemot och Diva rymde samtidigt



Klockan var ca 4.30 då det knackade hårt på vår ytterdörr.
Jag hade somnat inne hos Wille i hans säng och sov ganska så oroligt som man gör när man sover alldeles för trångt och varmt.
Klev upp, kollade i kikhålet...där står grannen med sin hund utanför...
KLOCKAN 4.30 PÅ MORGONEN !!!!!?????

Jag öppnar ytterdörren, hinner tänka på att hans hund kanske springer in och väcker Diva så det blir liv i luckan !!!...
Vips så sprang hans hund in i lägenheten...*trodde jag*
Jag var vid det här laget så sömndrucken att jag trodde jag drömde allt.
Det var inte hans hund som sprang in i lägenheten. Det var min...det var Diva !!!???
Grannen förklarade att vi kanske måste hålla reda på vår hund för han hade hittat henne skällandes utanför porten...jag stod där och kände mig skitdum och som ett stort frågetecken ??????????
Hålla henne hemma ? Hålla reda på ? Hur hade hon kommit ut över huvud taget ?!
När jag gick och lade mig vid 23-tiden, så sov hon mellan Danne och Vickis i vår dubbelsäng ?!
Sen berättade även grannen att utanför vår port var fullt med polis- och brandbilar ?!
Pratade om någon bomb och grejjer...
Ja ja, tänkte jag...säkert en glömd stekpanna eller kastrull ...lite rök och tjafs.
Gick och lade mig igen...
Vaknade vid 8-snåret ... Fortfarande helsnurrig och inte alls utsövd för fem öre...jag hade ju haft en sådan mardröm... :
*Diva hade rymt och en bomb hade detonerat i huset mitt över vårat*

Klär på mig och drar ut med Diva på promenad och blir lite lätt chockad....
Utanför vår port står fullt med polisbilar och en förundersökningsbuss...
Jag hade alltså inte drömt...det var ingen mardröm...skumt, tänkte jag...
Gick en sväng runt kvarteret och kommer upp vid trappan där bomben exploderat.

En kvinnlig polis kommer fram till mig och frågar om jag sett eller hört något ...Jag är fortfarande inte vaken och börjar babbla om min hund...
Polistjejen berättar då för mig att explosionen måste ha ägt rum ca 35min innan grannen kom med Diva till min ytterdörr. Och bomben hade detonerat på en dörr på bottenvåningen.
Min teori är då att Diva hört allt skumt utanför med knallen från bomben och polispådraget...blivit lite nervös som små vovvar kan bli.
Gått in i Vickis rum, hoppat upp på skrivbordet, tittat nyfiket ut genom fönstret som för övrigt var helt öppet, och sen helt sonika hoppat ner och sprungit ut på äventyr...

Det som stödjer detta är att jag har funnit Divas svarta små hårstrån precis vid fönsterkarmen...
Har ingen annan förklaring till hur hon annars kunde ha kommit ut.
Inte nog med det...det har varit en mattjuv på vår balkong.
Kastrullerna med korvgrytan och riset jag ställde ut på balkongen innan vi lade oss igår kväll är renslickade...tvivlar på att det är Danne, även om det kanske inte är helt osannolikt... *ha ha*
Även där lite små söta svarta hårstrån. ;)

Hur som helst så är denna historia med bomben verkligen ruggig.
Det händer saker bara närmare och närmare oss.
Hon som bodde där hade änglavakt. men man undrar om förövarna hade hittat rätt adress, om bomben verkligen var avsedd för henne ...Danne har en annan teori med en annan som bor på samma adress...
Tjejen som drabbades jobbar för övrigt på Tv4 som journalist och programledare.



"Plötsligt exploderade lägenhetsdörren – en sprängladdning hade fästs på dörren till en TV 4-journalists hem.
Den kvinnliga programledaren vaknade av röklukten och fick söka skydd på taket.
Polisen har ännu ingen misstänkt för mordförsöket.
Strax före klockan fyra i morse hördes en hög smäll från ett flerfamiljshus på en gata på Södermalm i Stockholm.
Någon hade fäst en sprängladdning vid en av lägenhetsdörrarna.
Efter den kraftiga explosionen som hördes i hela området utbröt en brand i lägenheten. Branden ledde till en omfattande rökutveckling.
”Fäst på dörren”
Kvinnan som bor i lägenheten är programledare och journalist på TV 4. Hon kunde rädda sig ut på ett tak. Kvinnan fördes till sjukhuset efter dådet, lindrigt skadad.
Bengt Hellström, stationsbefäl vid polisen på Södermalm, uppger att sprängladdningen var fäst vid kvinnans dörr:
– Den uppgift jag fått var att den var fäst på dörren, säger han.
Gunnar Gidefeldt, kommunikationsdirektör på TV4, bekräftar att en medarbetare på kanalen fördes till sjukhus efter sprängdådet.
– Men vi vet inte ens om det var riktat mot den här personen, säger han."




"TV4-journalisten Anna-Karin Hallberg, född 1967, utsattes för ett kraftigt bombattentat mot sin lägenhet på Södermalm, strax innan klockan fyra i morse.
Efter detonationen utbröt en brand i lägenheten, med kraftig rökutveckling som följd.
Hallberg kunde rädda sig genom att klättra upp på taket, men fick senare föras till sjukhus. Hennes skador ska inte vara allvarliga. De övriga hyresboende ska heller inte ha skadats. "




Inga kommentarer: