söndag 3 maj 2009

Bröllopet - Nu har vi 2 spädgrisar på vår balkong




Brudbågen levererade vi vid 15-snåret


Tygblommor till gästerna med broschnålar, att ha i håret eller på kläderna


Brudparet satt vid eget stort bord med överblick i den stora festlokalen där de vigdes.

Klackarna i taket, musik under hela kvällen, oavbrutet, inga tal...bara dunka dunka...

Bruden med bling-blingklädda vänner

Dannes faster med Vickis och Wille (Tommys mamma)

Kusin Tommy och Danne med samma "frisyrer"
Danne har faktiskt män i släkten med hår också...Tro´t eller ej... ;)


Det var otroligt mycket mat och dryck !!!
Har aldrig varit med om ett större frosseri...
Smörgåstårta, sill, lax, ostbrickor från Winjas, nötgryta, kyckling, spädgris, revbenspjäll, fruktkorgar med godis inslagna med cellofan och rosetter, kallskuret såsom parmaskinka, chorizo mm. När man trodde att det var nog...ja då kom det ut tallrikar med fläskfilé, nötbiff, färskpotatis, bea och kokta vårprimörer...
De hade räknat med ca 300 gäster men det kom runt 400...och ändå blev det kvar lika mycket mat som redan hade ätits...Salladen glömdes bort...den kom aldrig ut på borden...
Mitt på borden hade de ställt grupper med flaskor... läsk, cognac, whiskey, rött och vitt vin, likör, vodka, öl, Champagne-Gula änkan som tyvärr hade stått på borden ända sedan 15.00...ljummen alltså...

Stämningen på topp...alla dansade runt som aldrig förr...livligt värre..

"MACHO MACHO MAN :::: "

Danne vid "herrbordet"... Enligt "tradition" ska inte kvinnor och barn sitta med männen. Men det tycker jag personligen, och en hel del andra som var där, är gammalt och förlegat...
Hallå !!! Det är år 2009 och vi befinner oss i Sverige...
Det retade mig faktiskt otroligt att Danne gick in i sin roll så mycket som "BamBams" son...
Alla zigenare vet vem "Bambam" (Mauritz) var, med stor respekt. Dannes pappa är tyvärr död sedan många år tillbaka, jag och barnen hann aldrig träffa honom...
Han hade sockersjuka och dåligt hjärta, fick amputera ben i slutskedet.

Vickis med små söta Zigenarprinsessor...
De var väldigt intresserade av att få vet vad vi gjorde där egentligen eftersom vi inte hade klätt upp som alla andra och vi såg annorlunda ut...




Vickis var lyckligare än någonsin för att få vara med sina vackert klädda släktingar.
Men hon gick och tjatade om att hon kände sig för svensk i sitt klädval och ångrade att hon inte satte på sig något flaschigare...men det får bli på nästa bröllop... ;)


När festen tog slut så bar alla gäster hem saker... Mat blommor...överblivna öppnade och oöppnade flaskor med sprit och vin, faten jag gjorde arrangemangen i hade de bara fått låna av mig så det blir att sätta upp på fakturan på bröllopsblommorna för jag misstänker att de som tog blomsterarrangemangen inte kommer att lämna tillbaka de då blommorna vissnat...

Jag hoppas bara att ingen snodde med sig brudbågen för det blir en kostsam historia för de i så fall...
Jacob var så snäll och både körde oss dit och hämtade oss vid 24-snåret.
Han träffade massor av gamla vänner från förr.
På bilden står han och håller ett fat med spädgris som Wille absolut skulle ta med sig hem...



"Tar seden dit man kommer..."

Wille och Danne fick med sig varsitt fat helgrillad spädgris, Vickis med en underbar orörd ostbricka med ostar från Winjas... Grisarna trivs bra på balkongen... ;)





4 kommentarer:

Mona sa...

Haha, vilken underbar sed att gästerna tar med sig allt överblivet. Jag var på makens dotters bröllop nyss och fick faktiskt med mig en stor påse hembakt tunnbröd med mig hem :-)
Jag tycker din dotter var jättefin. Less is more.

Maria sa...

Ja...det är ju onödigt om det ändå kastas...ångrar dock att jag inte tog med mig lite av den undrbara smörgåstårtan...god bakismat.

Tack för komplimangen till min dotter, jag berättade och hon blev glad !!!

:)

Maria

Anonym sa...

nu har jag sett dom fina blommorna.
och jag håller med Mona ang din Dotter hon var så fin så, och ett fint leende har hon kan du hälsa henne.//Camilla

Maria sa...

Tack Camilla det ska jag hälsa henne, då blir hon glad... :)