måndag 27 april 2009

Kaotiskt på Gröna Lund igår med ungdomsgäng - Wille angripen av Tjejgäng

Fy F*N !!!

Påminn mig om att aldrig gå dit något mer då det är specialpris på biljetter genom Mc Donalds klubb...
Det var nog det värsta jag varit med under mina år på Gröna Lund....
Jag började ju jobba på Gröna Lund då jag var 13 år tills jag var ca 17 år----sålde lotter och stod vid diverse spel.
Det var nog bland de roligaste åren i mitt liv...hände mycket skoj.
Allt var kul....gästerna var trevliga trots fylla...ibland var folk kaxiga men det blev liksom aldrig den där hotfulla stämningen...

Igår var det åt helsike !!! Det är som dag och natt om man jämför min tid på Grönan och nu.
Då gick det omkring halvt lönnfeta vakter och var där mer som trevlighetsfaktor och vägvisare....eller avledande av fullisar ut genom entrén på småtimmarna...

Gårdagen började med att Danne och jag var tvungna att köpa entrébiljetter fö han hade glömt bort oss 2. De andra i gänget gick in med sina åkband och Grönankort.
Väl med entrékorten i handen så knallade vi in och möttes i entrén av skrikande ungdomar som bars ut av vakterna. Det hade tydligen varit storbråk 2 gäng emellan...
Vi sökte upp jeanette och gänget. De hade ställt sig vid en av attraktionerna. Ungdomarna trängde sig som aldrig förr så det stod vakter vid alla köer till attraktionerna för att göra så rättvist som möjligt. Trängde de sig eller om någon passade en plats till någon annan blev man utslängd ur kön.

Vi kom dit ca 15.30 och de stängde 20.00....De hann åka 4 attraktioner...

Den sista attraktionen de skulle hinna med var jetline, Grönans berg och dalbana.
Wille var jättelycklig denna dag, han har ju äntligen blivit 1,40m vilket är ett tvång för att man ska kunna åka alla roliga saker där.

Vickis, Canilla och Wille ställde sig i kön...de informerade om att de kasnke inte skulle hinna med att åka en sista gång för att det var så lång kö och de stängde hela Grönan inom 30 minuter.
Under tiden de stod där så började kön svaja pga tryck bakifrån alla andra och Wille råkade putta till ett tjejgäng i 15 årsåldern med anor från något afrikanskt land. Tjejen närmast honom puttade honom hårt tillbaka och ställde sig hårt på hans vänsterfot och sa :
-Stick härifrån...!!!
Hon puttade och sparkade honom igen varpå han puttade och sparkade tillbaka och även de andra tjejerna gav sig på honom.
Wille blev ännu mer lack än från början...han hade stått där och tagit så mycket skit från de i kön och så hade det varit hela tiden sen vi steg in på grönan i ALLA köer,,,,det var någon som skulle tränga sig och vara otrevlig hela tiden.

Till slut orkade han inte ta mer skit rent utsagt, han sparkade tillbaka...DÅ....Blev det hus i helvetet !!!
ALLA tjejerna i gänget började skrika högt och var på väg att handgripligen flyga på honom.
Jag stod vi chokladhjulet 20m därifrån och lyckades uppfatta situationenoch sprang dit.
Tog honom därifrån och tjejerna fortsatte se hotfullt på honom och ropa fula saker...
Då kunde inte Wille hålla sig ännu en gång... Han skrek tillbaka - Neger !!!!!
Tjejerna blev helt tysta några sekunder....sen rusade de fram till oss...en av de sög tag i Wille och skulle slå och sparka honom...en annan tjej sprang fram till mig med helt galen blick och skrek :
-JÄVLA HORA !!!!! Rakt i mitt ansikte ...
Då tappade även jag fattningen....Här hade 15-åriga tjejer stått och trakasserat min 9-åriga son, sparkat...sagt fula ord...puttat på honom...mm mm...
Och så har hon mage att skrika ett så fult skällsord i mitt ansikte... Vad hade jag gjort ?!
Jag blev fly förbannad och gav henne en rak höger....Hon blev nog chockad...men det fick hon ta helt enkelt....."Där hjärnan tar slut....." Tyvärr sjönk jag så lågt...

Någon minut efter slaget kom väktarna och hjälpte till.... tog bort tjejerna och ställde de mot väggen...frågade ut de...
Till mig kom en tjejväktare och frågade om vi ville "gå vidare med detta" ...
samtidigt letade jag frenetiskt med blicken efter Danne....och försökte få kontakt med Jeanette som var helt inne i sitt chokladhjulsspelande...här utspelade sig värsta ungdomshoten mot min son precis bakom ryggen på både Danne och Jeanette och där stod jag helt ensam...kände att jag behövde stöd...bara någon som stod bredvid...
Sen vände sig äntligen Jeanette om....och Micke...så kom Danne lallande...
Vid det laget var jag helt darrig...all ilska kom flygande...

Väktarna tog i alla fall tag i tjejerna och ledde de ut genom hela Grönan...de fick inte komma tillbaka något mer den kvällen...
Wille har fortfarande ont i foten men det är helt ok...
Tycker han stod ut riktigt bra ändå trots sin Adhd... Vilket annat barn som helst med denna diagnos hade säkerligen fått stans utbrott bra mycket tidigare...

Han fick ändå göra sina preimäråk efter att han fått "rätt längd" så han var nöjd på det stora hela...
Synd bara att det skulle sluta så trist...
Det tar lååååååång tid innan jag släpper iväg mina barn till Grönan ensamma....
Alla Stockholms respektlösa förortsbarn/ungdomar var där verkade det som... och det var INTE av den trevligare sorten...
Man undrar var deras föräldrar var ?!

Snacka om att det var skönt och komma hem !!!

4 kommentarer:

Lalle sa...

"Alla Stockholms respektlösa förortsbarn/ungdomar var där verkade det som... och det var INTE av den trevligare sorten...
Man undrar var deras föräldrar var ?!"

Det kan jag tala om!!! Deras föräldrar var med sina minstingar och härjade och bråkade i kvasten. Jobbade där och det var ett heeeeeeeeeelvete. De trängde sig, åkte flera gånger på rad, skrek skällsord på kurdiska/persiska/arabiska i våra ansikten.... En kaotisk dag på grönan, jobbat där i 3 år och aldrig upplevt något liknande... Starkt av din son att stå på sig!

Anonym sa...

Synd att invandrarungdomar inte ser upp och beter sig som svenska. Tror det en dålig kombination av mindervärdeskomplex, dålig uppfostran, samt fel umgänge. Tror synen av invandrarungdomar är MKT negativ idag bland svenskar. Synd för dem invandrare som är trevliga och sköter sig. Blir lätt att man drar alla över en kam tyvärr.

Maria sa...

Lalle...

Jo jag såg det också...en del föräldrar var pecis lika hysteriskt pådrivande som alla "speedade" barn och ungdomar.
Trist vad ni ska få stå ut med hela tiden under ert jobb.
Då var jag säkert inte ensam om att bli kalla just för HORA med andra ord...

Inte undelrigt att barnen blir så eftersom föräldrarna gör så.

Anonym -

Kan inte säga att alla "svenska" ungdomar beter sig bra, men det finns ju tyvärr en majoritet av invandrarungdomar vid sådana här tillfällen som beter sig som svin rent utsagt...

Och som du skriver...synd för de som är skötsamma.

Anonym sa...

Ja, barnen blir som sina föräldrar både de svenska och invandrarbarnen...
Jag har sett lika mycket skit från båda sorter och lika mycket bra också.
Problemet är våra förutfattade meningar om alla oavsett om de är vanliga blonda, blåögda, DAMP-iga, tjocka, zigenarpack, negrer eller vad ni vill