söndag 1 november 2009

SOFIA HANELL DOG ALLDELES FÖR UNG - En läsvärd historia


Fick ett samtal av en tjej i Los Angeles som ville beställa ett begravningshjärta, hennes barndomsvän hade dött. En otroligt gripande historia hade hon att berätta :


"SOFIA HANELL BEGRAVDES IDAG
Hon hittades i en knarkarkvart i Bagarmossen den 26 spetember. Hon blev 43.

Hon var dotter till Håkan Hanell som på 70 och 80-talet var en av Sveriges största eko-brottslingar. Bröderna Hanell körde förutom sin eko-brottslighet även hårt med både indrivning och mutor. De hade fått lära sig redan från vaggan av sin pappa Folke och han bror.

Familjen Hanell började alltså sin kriminella bana redan under kriget, på 40-talet med bl a spritsmuggling.
För 10 år sedan när Folke Hanell dog blev det familjestrid över arvet och Håkan gick ut i pressen och avslöjade vilka politiker, domare och poliser hans familj mutat under åren.
Det är fortfarande oklart om hur mycket om hur mycket av det han påstod som verkligen var sant men säkert mer än det vi svenskar skulle vilja tro."

"Hans dotter Sofia, eller Fia som hon kallades, blev hans största offer och förhoppningsvis hans sista. Sofias bror och vad jag känner till hennes kusiner har valt en helt annanlivsbana och tacka gode gud för det.
Det visar också att med rätt typ av stöd och byte av miljö och influens så är allt möjligt.
Sofias bror spenderade många år på internatskola, långt bort från familjelivet, vilket han själv säger var hans räddning.
Men nu ska jag berätta om Sofia, min underbara älskade Sofia, född bara några timmar före mig och gudmor till min förstfödde son............."

Läs fortsättningen genom att klicka på länken nedan, då kommer ni till Isobels Blog ( Fias vän), en otroligt gripande och sorglig historia om hur fel det kan gå även fast man växer upp på rika Östermalm.
Manipulativa, utnyttjande föräldrar och mycket mer.
Många säger att man skapar sitt eget liv under samma förutsättingar...MEN jag anser att alla ÄR faktiskt inte lika starka människor och kan klara av att resa sig, damma av och gå vidare i livet.
Vi människor är stöpta i olika former och hjärnor...vi är helt enkelt olika känsliga och mottagliga för livsavgörande händelser i livet.
En liten parantes i allt det tragiska...
Det visade sig att Danne är gammal barndomskamrat med Sofias kusin...
Tänk vad världen är liten och livsöden möts...

6 kommentarer:

Daniel sa...

Gripande!

Anonym sa...

HALLO DET VAR MIN BÄSTIS I CARLSSONS SKOLA
GOOGLADE FRAM INFO NYSS. FAN TA ER DUMMA SJÄLV EGENMÄKTIGA KNÖSAR SOM GÖMMER BORT BARNS KÄNSLOR
PUSS O KRAM SOFIA JAG ÄLSKAR DIG DU LUKTAR GOTT
BRITTA

Anonym sa...

Hejsan,
Jag undrar om du fortfarande är aktiv på denna blogg sida?
Jag har en bekant som kände Sofia väl och som väldigt gärna skulle vilja läsa blogginlägget som isobel skrivit. När jag klickar på länken finns inte längre sidan men jag undrar om du kanske har kvar hela brevet?
Tacksam för svar!
Mvh Sara

Anonym sa...

Hej Anonym!
Jag satt på datorn och klickade in Sofia Hanell och hamnade här och läste din kommentar...Jag är i USA kl är 20.29. Du la alltså in inlägget för några timmar. Jag har inte varit på den här sidan på flera år och ingen har skrivit något sen october 2010. Vad är sannolikheten för detta sammanträffande. Helt sjukt...du kan emaila mig på isobel@gardnerfilm.com

Anonym sa...

Hej Isobel,

Ja herregud, vad är sannolikheten! Jag trodde faktiskt inte själv att du skulle se detta i och med att som du skrev ingen varit aktiv här sedan 2010. Så jag blev verkligen jätteglad att se din kommentar!
Jag försökte att maila dig alldeles nyligen men det verkar inte som att mailadressen fungerar, jag får bara tillbaka mailet. Du får gärna skicka ett mail för då vet jag att det fungerar veronica_berg86@hotmail.com

Alt, att du skriver din mailadress här igen :) Tusen tack!

Anonym sa...

Kände henne väldigt fin människa men fast i att sälja sin själ och kropp men en av de finaste ...