fredag 19 juni 2009

GLAD MIDSOMMAR PÅ ER ALLIHOPA !!!



Såhär fint väder blev det helt plötsligt efter alla varningar om regn och rusk...men än är inte midsommren över...
Blir vär det traditionella, man sätter sig och ska äta ute och precis när man ska ta den första tuggan så.... : *Dripp Dropp Dripp Dropp* *Kabooooom...så öser det ner*

Solen lyser upp hela vårat trapphus...riktigt najs !!!



Håller på med en marängbotten till Pavlova med jordgubbar och annat smaskigt.
Gjorde en i natt men den brändes...glömde i all stress och tröttsamhet att skruva ner värmen då jag ställde in den...*suck*
Nåja...bara att sticka ner till Coop o handla nya ägg...vilket jag gjorde nu i morse.


Gjorde en lax-räk-moussetårta inatt också...men den hade jag för mycket gelatin i...
Påminn mig om att jag aldrig mer ska laga mat efter en hård arbetsvecka mitt i natten !!!
*grrrrrrrr*
Sådärja...nu är den klar....och håll med om att man ser en viss skillnad... ;)
Även om den "brända" inte var helt misslyckad...
Jag är ju så petig, vill att den ska vara en riktig Pavlova...lite kladdig och seg inuti...och spröd utanpå...
Den "misslyckade" får följa med också.


BÄSTA RECEPTET PÅ PAVLOVA :

Portioner: 6

4 äggvitor (stora ägg)
½ krm salt
2½ dl strösocker
1 msk maizena
2 tsk vaniljsocker
1 tsk vitvinsvinäger
FYLLNING
2 dl vispgrädde
5 dl frukt (och bär)
Sätt ugnen på 225°C.
Vispa äggvitor och salt till hårt skum.
Tillsätt sockret i små portioner under fortsatt vispning.
Vispa tills smeten är hård och glansig, ca 10 minuter med elvisp.
Sänk sedan hastigheten och vispa in maizena, vaniljsocker och vinäger.
Rita en cirkel på ett bakplåts-papper, ca 20 cm i diameter eller bred ut en rektangel.
Häll smeten på pappret och bre ut den i cirkeln utan att hantera den för mycket.
Gör en liten fördjupning i mitten för fyllningen.
(jag brukar bara höja kanterna ett litet litet snäpp...inget överdrivet alltså...)

Om vi är ett gäng på ca 8-10 pers brukar jag köra detta recept + halva
Alltså utgå från 6 ägg... ;)
Jag tänker ha jordgubbar, passionsfrukt, cointreaugrädde och hackade pistagenötter på...

*MUMS *
---------------------------------------------------------------
När alla har vaknat ska vi ta vårat pick och pack och dra ut till Tyresö till Jeanette och Luigi.
Jacob och någon tjej kommer över också på eftermiddagen för lite grillning och 5-kamp. Sen får vi se om Christian glider över en sväng på kvällen för han flyger idag, hoppas det så vi får garva ännu mer än vi kommer göra utan honom...

KRAM PÅ ER ALLIHOPA !!!

Inga kommentarer: