söndag 16 november 2008

2 timmars veterinärbesök och 1200kr fattigare

Idag ringde jag till uppfödaren och även Susanne som har Lilla Enebys kennel.
Ville höra lite hur pinscher reagerar när det gäller de här omtalade reaktionerna för just denna ras.
ALLT stämde...var även inne o läste på Pinschersektionens sida...Där hade Susanne tillsammans med en finsk veterinär skrivit en avhandling eller vad man ska kalla det för.
Komplikationerna visar sig inte förrän efter ca 10 dagar...

Anledningen till att jag tog tag i detta var att Diva inte ätit så bra senaste veckan och igår snurrade det till rejält för henne...hon var som förlamad i bakbenen och ramlade omkull.
Skakningar och konstiga rörelser i huvudet upp och ner...som en sån där prydnadshund man hade längst bak i bilen på 70-80-talet...
Nu i morse så spydde hon upp slem och vitt skum....även det är tecken på reaktion och då måste det åtgärdas...
Jag ringde först till Djurakuten vid Sabbatsberg...men de visste inget om just att pinscher kan reagera.
Och som Susanne och Mirka sagt är det inte ens någon idé att få de att förstå, för de vet inte ens hur de ska behandla i så fall.

Var tvungen att ringa Upplands Väsby Veterinärklinik, där visste de sa hon i luren.
Väl där så visade det sig att veterinären inte hade en aning, jo en liten...men inte stor...hon ordinerade att jag skulle få något för lös mage vilket Diva inte ens hade...

Jag sa ännu en gång till att jag var där för att jag misstänkte vaccinationskomplikationer...och får man inte kortison i tid så kan det tydligen gå åt helskotta...
Talade om för henne att hon kunde ringa till Susanne och Ulf Nilsson för de vet ju allt om detta....det gjorde hon...

Mirkas hund är just nu helt lealös för även hon hade fått samma sak häromdagen.

Och ger man annan medicin tillsammans med kortisonet så kan det gå riktigt illa.
Efter att veterinären pratat med både sin chef och Ulf kom hon med recept på antibiotika och kortison.

Ringde genast upp Mirka och frågade om jag vågade ge henne det...
-Nej...absolut INTE !!! ENBART kortison...

Vaccinet gör att pinschern får något neurologiskt fel vilket gör att de beter sig väldigt underligt.
De blir som förlamade och paralyserade. De kan heller inte kontrollera avföring vilket är förståerligt i det tillståndet.

När vi väl kom hem efter 2 timmar och 1200kr fattigare från kliniken, så kissade Diva i vår säng...
Jag drog av täcken och madrasser och hivade in i tvättmaskinerna.
Efter att det torkat bäddade jag upp från början med "undermadrassen"...vad händer då ?
Jag går in i köket och kommer tillbaka och ser min lilla sjukling sitta och pissa rakt på den nytvättade madrassen...Bara att börja om...*puh*

Gick ut med henne en stund på "minfältet" som Christian kallar det för.
Han har gett det namnet för att det ligger så mycket hundbajs där jämt...och vad händer då ?
Jo jag trampar rakt i en stor blaffa stinkande krämbajs...

Inte min dag idag !!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Men oj... jag hoppas verkligen att er lilla bebis blir bra!! Stackars liten :(