tisdag 17 februari 2009

Ryggskott fortfarande


Var hos David, min kiropraktor, för 3-e gången under en vecka, i morse.

Idag kan jag iaf gå upprätt och det tog inte 1 timme att komma ur sängen och jag slapp hålla i mig i dörrkarmar dubbelvikt och krypa på alla fyra till toaletten.

DET är framsteg må jag säga !!! Yippie !!!!!


David sa dessutom att det hade lossnat rejält i rygg och bäcken. Nu gäller det bara att röra på sig normalt, inga ryck och bära, det ska man akta sig för.

Kan inte bli värre än det varit de sista dagarna ändå. Jag har varit helt borta av smärtan. Helt knäpp i hela skallen. Inte kunnat koncentrera mig på något alls.


Har roat mig med att sitta och googla lite av vad som egentligen händer när man får ryggskott och vad man kan göra åt det.

Det enda som hjälper är tydligen kiropraktor. naprapat eller liknande och sen att man ska röra sig mycket och långsamt. Vid stillasittande låser det sig ännu mer och tar ännu längre tid att läka.

Sen är det bra att knapra antiinflammatoriskt såsom voltaren eller liknande.

lena var så gullig och slängde in lite tabletter i brevlådan i butiken innan hon drog till Thailand idag...

Tack snälla Lena !!! Du är en klippa !!!





"Ryggskott / Vad händer i kroppen?

Ryggen
Vid ryggskott kan smärtan komma från nästan alla delar i ryggen, till exempel från muskler, lederna mellan kotorna, diskar eller ledband.Ryggen är uppbyggd av ryggrad och omgivande muskler. Ryggraden består i sin tur av kotor. För att ryggraden ska hänga ihop och vara lagom rörlig finns leder mellan kotorna. Dessa leder hålls samman av ledband och korta muskler. Mellan kotorna ligger diskar, mellankotskivor. Diskarna är viktiga för ryggens rörlighet och fungerar samtidigt som stötdämpare. Inne i en kanal längs kotorna löper ryggmärgen och nervrötter. Nervrötterna passerar ut genom mellanrummen mellan kotorna. Från dessa nervrötter utgår ett system av nerver som sedan förgrenar sig i hela kroppen. Ryggen är en stark och hållfast del av kroppen som sällan blir allvarligt skadad.Översta delen av ryggen är halsryggen, följd av bröstryggen och längre ned ländryggen. Kotorna längst ned i bäckenet bildar korsbenet och svansbenet."


Nu är det bara nacken som spökar eftersom jag har felbelastat den pga ryggskottet...

Har fått svullna muskelknölar i bakhuvudet ovanför nacken...

Men, men....det går väl över det med...david knäckte nacken också...

Inga kommentarer: