fredag 20 februari 2009

Förhandsvisning av filmen "Män som hatar kvinnor"


Eftersom jag läst alla 3 böckerna av Stieg Larsson så var jag liksom många andra mycket förväntansfull och har nästan längtat ihjäl över att få ansikten på alla gestalter i boken.


Jag och Danne dök upp på Park-biografen bara 5 minuter innan utsatt tid....som vanligt...

Men de hade strul med mikrofonerna så filmen satte inte igång i tid ändå...


Nomi Rapace gör en kanoninsats som Lisbeth Salander...såååå trovärdigt...allt blir såååå bra... precis som hon beskrivs i boken...

Så även Nykvist...


Men något som jag saknade var Mickes romanser lite här och där...han framstod inte lika mycket i filmen som den "gudsgåvatillkvinnokarl" han är i boken...

Inte alls de där heta stunderna med sina kvinnor,,,,

Det var det enda jag i princip var missnöjd med...


Annars var filmen ett fotografi av boken... Jag fick rysningar...


Sorgligt att Stieg aldrig fick vara med om det här...


Guldbagge till Nomi...


Gå och se den !!!!


"Lisbeth Salander är en ung egensinnig tjej med ett mörkt förflutet. Hon är en enastående researcher och en av landets främsta hackers. Den grävande journalisten Mikael Blomkvist har precis blivit dömd till fängelse för förtal när Henrik Vanger, tidigare en av landets främsta industriledare, vill ge honom ett annorlunda uppdrag. Lisbeth och Mikaels vägar möts och tillsammans gräver de djupt i familjen Vangers förflutna där de möter en mörkare och blodigare historia än någon av dem kunnat ana.
Filmatiseringen görs av den danske regissören Niels Arden Oplev. Han har tidigare bland annat regisserat Mordkommissionen. Inspelningen av alla tre filmerna kommer att starta våren 2008. Första filmen, MÄN SOM HATAR KVINNOR, kommer att få biopremiär i hela Norden våren 2009 och de kommande två filmerna, som baseras på böckerna FLICKAN SOM LEKTE MED ELDEN och LUFTSLOTTET SOM SPRÄNGDES, kommer att visas på SVT och distribueras på DVD."

Inga kommentarer: