onsdag 1 september 2010

Vilken fruktansvärd död att bli stenad !!!


Tänk er att bli nergrävda i marken så bara huvudet sticker upp.
Man sitter fast i jorden som i ett skruvstäd i väntan på att de första onda stenen ska kastas rakt i huvudet...
Du har inte en chans att komma undan döden...
Iranska kvinnan Sakineh sitter fängslad sedan en tid tillbaka i väntan på att stenas.
Det ser inte speciellt ljust ut för henne...hela tiden försvinner bevis för hennes oskuld.

I senaste Aftonbladet vädjar hennes son i ett öppet brev :

"I Guds namn. Till alla som kämpar för mänskliga rättigheter runt om i världen. Jag hälsar och uppskattar era ansträngningar dygnet runt för att rädda min oskyldiga mamma. Jag, Sajjad Ghader-Zade, skulle förra veckan hämta domstolshandlingar om min pappas död, på avdelning sju i Tabriz brottsdomstol. Då förstod jag att det inte finns något kvar där och den som är ansvarig hänvisade mig till arkivet för avslutade fall.

Jag gick dit och de sa att handlingarna inte kommit dit och de hade ingen aning om detta. Då åkte jag tillbaka till domstolen och de sa att det inte finns något där. Då förstod jag att hela akten är försvunnen. Eftersom det brukar finnas en kopia av förundersökningen hos polisen åkte jag till min hemstad i Oskoo. Men där sa de att inga dokument finns där heller.

Med tanke på de falska uttalanden som kom från Avdelningen för mänskliga rättigheter (se fotnot) kan det vara så att man försöker manipulera fallet och det gör oss väldigt oroliga. Det är intressant att söndagen den 22 augusti 2010 ägde en husrannsakan rum hos vår advokat Hootan Kian. Den gamle vakten i hyreshuset misshandlades och från advokatens lägenhet försvann hans dator, skrivare och alla handlingar, bland annat vår mors. När vi kom till lägenheten såg det ut som om en jordbävning ägt rum.
Vi är förvånade över rättsväsendet. Vår förre advokat, den duktige Mohammad Mostafaei, har lämnat hemlandet för att rädda sitt liv och nu är det Hootan Kian som hotas och trakasseras för sina avslöjanden om felaktigheter i mammas fall.
Varför tvingas min mamma göra ett falskt erkännande som visats upp i tv? Varför har mamma varken fått träffa oss eller sin advokat? Är det för att det finns märken på hennes kropp efter tortyr, som de inte vill att vi ska se, innan de försvinner? Varför manipuleras handlingar? Varför har ett fall som tidigare lagts ner tagits upp på nytt? Varför har min pappas akt försvunnit? Och varför tillåter man inte att min mammas fall går sin naturliga gång, som vilket som helst?
Det är verkligen synd att vi råkat bli födda i islamiska republiken. Efter det falska erkännandet i iransk tv har vi blivit utfrusna av våra släktingar och måste tåla förnedringen. Var är du, döden? Det är nu livet som dödar oss. "

Tänk att stening fortfarande lever kvar år 2010 ?!

Inga kommentarer: